Dag 5 & 6 - Första omgången avklarad!

Gårdagens VM matcher förstärker mina känslor som jag tidigare uttryckt. Jag är glad att jag inte såg Nya Zeeland - Slovakien då jag hörde att den var ungefär lika spännande som den lät på förhand. Elfenbenskusten - Portugal tippade jag som en kryssmatch, det blev det fast inte alls lika målrik som jag hoppats på då båda lagen spelade bra försvarsspel. Den sista matchens första halvlek var bedrövlig och jag tror att Dunga verkligen röt till i omklädningsrummet för efteråt kunde man känna igen det Brasilien som man lärt sig att tycka om. Maicons mål är verkligen jättesnyggt! Diskuterade med en vän om det var avsiktligt och om det var en målvaktstavla - jag känner att det var meningen av Maicon att placera bollen distinkt mot främre stolpen för att skapa oreda för Guk och att han står långt ut placerad för att det är omöjligt att göra mål från den vinkeln, vad tror ni? Vill nämna att jag verkligen gillade nummer 9 i Nordkorea (eller vad de nu vill kallas); Jung Tae Se kanske kan skapa en skräll på egen hand i detta VM?




Turneringens första omgång avslutades idag med en praktskräll. Vem hade trott att Schweiz skulle besegra de tunga spanska favoriterna? De har ett extremt talangfullt lag och frågan är om inte coach Del Bosque hade mått bra av att byta in kreative aktören Cesc Fabgrégas. Varför startar Del Bosque med både Busqets och Xabi Alonso...? 24 skott, 12 hörnor och 63 procent av bollinnehavet har spanjorerna och det känns märkligt att de inte kan förvalta det bättre. Schweiz är definitivt inte dåliga, men man måste väl säga att detta var det mest överraskande resultatet hittills och att trycket på England, Frankrike och Italien har lättat till viss del. Såg inte matchen, men Chile lär ha imponerat rejält även om det bara blev ett mål mot noll när de tog sig an förhandstippade ängagänget Honduras - Alexis Sanchez är värd att hålla koll på!




För att summera den första omgången så vill jag påstå att den varit mycket försiktig. Inget lag vill förlora såklart och det har inneburit att flera valt att backa hem och satsa på omställningar istället för att successivt bygga upp anfallen från backlinjen, vilket såklart har gett väldigt blandade resultat. De som såklart har lyckats bäst är Tyskland och det kommer säkert bli en kanonmatch när de möter Serbien som är i desperat behov av att vinna om de ska ha chans på att ta sig vidare till åttondelsfinal. Mina förhoppningar om den andra omgången är att de lag som är utan poäng vågar satsa offensivt i ett tidigt skede av matchen och verkligen presser motståndarna till att svara, då borde anfallsspel gynnas och utradera de trista och passiva matchbilderna som vi hittills fått avlida.




Ikväll börjar omgång 2 - Sydafrika möter Uruguay och jag vill tro på att Suarez och Forlán blir mer involverade och producerar fler målchanser. Sydafrika led av dåligt organiserat försvarsspel och feghet i en mot en situationerna mot Mexiko under den första halvleken, blir det en repris av det tro...?

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0