Försäsong

I Sverige har vi världens längsta försäsongsträning men efter det slappare "före julen" stadiet så drar den nu igång på riktigt i mitten av januari. Har jag hunnit bli sugen än? Njae, både och: njuter verkligen av att träna men serien ligger så långt in i framtiden att det känns väldigt avlägset än sålänge. Då är jag mer sugen på mitt tränaruppdrag - även om det inte börjar förrän om två veckor till så ägnar man tid och tanke åt det varje dag.




Imorgon är det kallat till dubbla möten för tränarsysslan, ett med ungdomsledarna och ett med staben kring a-laget. Vad som kommer bli intressant för mig är hur pass väl man kan samspela mellan de båda, en juniorlagstränare fungerar till stor del som en länk däremellan och för mig är det viktigt att tillgodose de behov som seniorlaget har utan att låta det gå utöver mina åtaganden för ungdomarna.




Själv har jag inte sådär mycket att säga, det får bli en dag med att lyssna och ta till sig av andras åsikter: har inte några direkta krav eller problem att komma med så det kan vara klokare att kompromissa och vara flexibel än att skapa några. Tidigare när jag var yngre och mer spontan/hetlevrad så var jag inte särskilt samarbetsvillig och kunde ofta känna mig motarbetad. Även om de känslorna såklart dyker upp i vissa avseenden så känns det som att man har blivit mer diplomatisk i sina tankegångar och ser en helhetsbild istället för att tänka kortsiktigt och utgå från sitt ego.




Vad jag har tänkt mycket på det senaste halvåret är vad som kännetecknar en bra lärare/ledare/tränare/instruktör/coach. Jag tänker inte så mycket fotbollsspecifikt eftersom jag på fullaste allvar tror att en person med väldigt låg erfarenhet kan skapa bättre lag och bättre stämning än en kunnig person som agerar egoistiskt och kortsiktigt. Svaret på detta har jag inte, men något som jag lärt mig under de senaste åren är att man kommer väldigt långt genom att vara respektfull och inte agera på ett sätt där ens motiv, intellekt och integritet kan ifrågasättas, det gäller kanske allt man tar sig an och är något som man verkligen måste jobba för varje dag.




Idag har jag varit duktig och sökt sommarjobb, om allt går som jag vill så kan jag se fram emot fyra veckors arbete som fotbollstränare och två veckor som språkreseledare på Malta. Om det inte går som jag vill så får jag ta en öl tillsammans med de andra a-lagarna på stationen och reflektera över om vad som gick snett. Avskyr att jobba med sådant som jag inte intresseras av men "you gotta do what you gotta do", all sån skit man gör nu när man inte har fast anställning kommer säkert leda till något gott i framtiden.

Gillar skarpt att läsa idrott men nu när det är ny kurs faller vissa kamrater bort samtidigt som det verkar som att vi kommer läsa mer flummiga områden som ungdomskultur, salsa och pilates... hur ska det gå?

[NJKC]

Kommentarer
Postat av: Nezik

Go fotbollsblogg, första gången jag tittar in, men absolut inte sista !



Läs gärna min fotbollsblogg också, http://nezik.blogg.se

2011-01-22 @ 13:54:11
URL: http://nezik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0