Fantastic Four

Tyvärr var denna fantastiska fyra utan Jessica Alba och inte särskilt relaterad till vare sig superhjältar eller B-filmer, den handlar om årets första träning för mitt pojklag - fyra dök upp. Det tråkiga är att lågt deltagarantal innebär att man oftast inte kan genomföra sin planering för dagen men det positiva som lyfts fram av vetskapen att jag tyvärr inte har koll på hur många som dyker upp är att jag har blivit flexibel, fantasifull och positiv under träningen. Det är inte lönt att gå och sura över hur få det är som deltar eftersom det går ut över de killar som närvarar (efteråt kan jag svära hur mycket jag vill) samtidigt som de kanske inte vill komma tillbaka om stämningen är dålig.



Inte medlem av min Fantastic Four... tyvärr.


Hur förklarar jag att jag inte har bättre kontroll över deltagarantalet? Det kan jag inte riktigt för att vara ärlig, har inte varit i en såhär extrem situation innan men för att brainstorma tippar jag på att det är kallt, grusigt, det ligger långt från vår ordinarie idrottsplats, föräldrarna vill inte låta deras små ögonstenar ta sig dit på egen hand etc. Men vad jag verkligen tror är den största orsaken till att spelarna kommer och går som de vill är att de inte tidigare haft krav på sig att delta regelbundet. Roland Andersson (den tidigare assisterande förbundskaptenen) blev smått idiotförklarad av media för x antal år sen när han hävdade att man måste sätta mer press på spelare även i låg ålder. Jag håller med honom fullständigt: det handlar inte om att man ska behandla dem illa utan att ge dem rutiner, ställa krav och se till att de förbättras: i mitt fall både fotbollsmässigt och attitydsmässigt.


Inte den skarpaste kniven i lådan men när han har rätt så har han rätt!


Som assisterande sträcker jag mig över mina befogenheter genom att säga ifrån på skarpen. En instruktörsroll har jag snarare och det innebär att jag sköter de träningar där jag tillsats. Å andra sidan blir träningen långt från optimal när vi inte kan utnyttja vår mängd som lag. I det här fallet kommer jag faktiskt inte att stå först i ledet och ropa ut vad jag vill i en mikrofon (en modell som jag använde tidigare i min tränarkarriär) för det är inte min uppgift. Åtminstone vet ledarstaben var jag står. Tur för mig att jag varit förutseende inför detta och tagit fram en planering som framhäver koordination, individuell bollkontroll och funktionell teknik. Visst är dessa termer fancy? 


Världens bäste assisterande tränare?

Idag har jag varit ledig och det är toppen men det är ett ton grejer som ska fixas, det konstiga är att det just nu är roligt... man börjar nog bli gammal.

NJKC

tlett, D.M. Burton and N. Peim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0