Gott & Blandat vol. II

Vill inleda detta inlägg med att uttrycka min beundran för den hängivenhet som omvärlden visar Haiti när de nu befinner sig i kris. Läste en artikel på fotbollskanalen.se att Benfica och FN's utvecklingsprogram arrangerar en välgörenhetsmatch för att dra in pengar till de drabbade. B la Zidane, Nedved och Kaka ska delta och superdomaren Perluigi Collina bestämmer under matchens gång: hoppas verkligen att matchen visas på en tillgänglig kanal, vore jätteroligt att se de pensionerade spelarna lira igen.




Silly Season i januari månad har visat sig vara hetare än någonsin, men som vanligt händer det inte särskilt mycket. Arsjavins övergång till Arsenal förra året kan mycket väl ha varit den mest spännande på väldigt länge men Sergio Agüero eller Edin Dzekos möjliga övergångar känns långsökta (om än lika spännande). Luca Toni står för den mest meriterade övergången under transfer fönstret men han kan inte klassas som en spännande värvning med tanke på att strikern inte varit i form sen han emigrerade från Pastariket till Braulandia, men hans mål senast för Roma kanske kan skapa lite oro i annars långtråkiga Serie A (Ronaldinhos trea mot Siena var toppen dock). Maxi Rodriguez... vad kan han göra? Jag hoppas att Ruud van Nistelrooy, Ryan Babel, Roman Pavlutjenko, Simon Kjaer och alla Portsmouth spelare kunde lämna sina klubbar så att man slipper spekulationerna: seriöst, man blir trött på det.


Portstmouth FC är detta, inte ett lag från Afrikanska mästerskapet.

Skador har drabbat Liverpool igen och den här gången svider det verkligen. Ingen Torres och ingen Gerrard... vad gör Benitez nu? Liverpool har varit årets besvikelse och vänder de inte på steken illa kvickt ligger de i farozonen för att inte ens nå Europa League (som de med all sannolikhet inte vinner i år). De sex lagen ovanför (Chelsea, Man U, Arsenal, Tottenham, Man C och Aston Villa) är starkare och Liverpool går inte om någon av dem. Nu börjar de på allvar känna flåset av mindre storheter som Birmingham, Fulham och Everton och flopplaget från tidigt 00-tal under Gerard Houllier känns igen mer och mer. Benitez förmåga att värva spelare har till sist slappat honom rejält i ansiktet. En old-school Liverpool supporter uttryckte sig bäst angånde Lucas, Babel, N'Gog, Skrtel (Squirtle från Pokémon..?), Kyrgiakos, Degen och Leiva: -"They're simply not good enough: not for Liverpool!"



Squirtle?                                                           Skrtel?


Landslaget ska ut på januariturné igen och mina gäspningar är inte lika högljudda och utdragna som de brukar vara. Måhända att Sveriges trupp inte är den starkaste men förlustmatchen mot Italien gav mersmak och inledde det första kapitlet i sagan om Erik Hamrén (och må den sluta lyckligt). För mig är Emir Bajrami en av de spelare som är mest värd att titta på, jag tror (liksom Anders Svensson) att han är vår nye Ljungberg och att han kommer bli ostoppbar i framtiden. Jag känner mig förbannad på Martin Jol i Ajax som inte spelar Rasmus Lindgren mer eftersom han är en spelartyp som landslaget skriker efter. Pontus Wernbloom är inte redo att gå i Linderoths fotsteg som defensiv mittfältare men Lindgren är det: han behöver bara mer speltid. Tills det händer så är landslaget önsketänkande för Lindgren men jag hoppas att Hamrén får upp ögonen för honom igen. 




En startelva som jag hade älskat att se:


Marcus Berg Zlatan Ibrahimovic


Emir Bajrami         Rasmus Elm          Kim Källström          Seb Larsson


Behrang Safari          Mattias Bjärsmyr         Olof Mellberg          Mikael Lustig


Viktor Noring


Spelare som jag vill få bort ur landslagstankarna (nothing personal): Samuel Holmén (Bröndby), Tobias Eriksson (Kalmar), Daniel Örlund (Rosenborg), Guillermo Molins (Malmö), Mathias Raniége (BK Häcken), Stefan Ishizaki (Elfsborg), Pontus Farnerud (Stabaek).

Alexander Farnerud får av mig en sista chans, jag tror fortfarande på hans egenskaper men de måste verkligen synas nu: för hans egen skull. En yngre upplaga av Modell Alex, Albin Ekdahl, saknar jag i vintertruppen, men han kanske inte blev släppt av Siena? Förståeligt!

Nu blir det Entourage marathon innan läggdags.
NJKC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0