Dag 3: Klockrena Anfall & Onödiga Röda Kort

Dagens VM utbud avslutades på bästa vis när Tyskland bokstavligen kör över Australien med fyra mål mot noll. Dessförinnan spelades den tråkigaste matchen hittils när Slovenien knappt besegrade Algeriet på förmiddagen. Det röda kortet som Ghezzal tar är ett av de dummaste jag sett och lite senare på eftermiddagen gör Lukovic ett lika korkat misstag när han "Mellbergar" Serbiens avancemang på is. Dagens tredje röda kort står Cahill för när han kapar Schweinsteiger vid en tysk omställning. Säga vad man vill om att domaren visar rött istället för gult men jag tycker att Cahill gott kan ha det - han kommer bakifrån, tacklingen är inte i närheten av bollen och han klipper båda knäna. Tre röda kort och alla drabbar förlorarlagen, visar inte det tecken på desperation och/eller okyla...? Jag tror i alla fall inte särskilt mycket på dagens förlorare utefter hur de agerat: väldigt tafatt och således mållösa.




Algeriet - Slovenien 0-1, Peter Mokaba Stadium. Underhållningsvärde 1 av 5 vuvuzelor.
Jag hade egentligen missat matchen men tack vare en omplanering kunde jag se den trots allt - det var ett misstag. Fotboll är vad jag helst sysslar med, ingen hemlighet där, men jag kan räkna upp hundra grejer som jag hellre hade gjort denna söndagsförmiddag och det inkluderar att gå till tandläkaren... Matchen var tråkig.




Felpassningar, dåliga första tillslag och långsamma anfallsuppbyggnader kändes som vardagsmat för de bägge och det är inte konstigt att man inte känner till mer än tre spelare. Första halvlek fick mig att fråga gudarna varför i helvete Slovenien är med i detta VM när mycket mer spännande europeiska lag som Ryssland, Sverige, Norge, Skottland, Irland, Kroatien och Turkiet får sitta på bänken.




För mig är det svårt att hitta matchens lirare i denna match där inget av lagen förtjänade att vinna. Det är lätt att nämna vilka som är arslen - utvisade Ghezzal och målvakten Chaouchi - men att verkligen se kvalitet var som sagt svårt. För att blidka läsare och att inte vara en total pessimist så får jag väl dra till med målgöraren (även om hans firande inte stod i proportion till målets attraktion). Matchens Lirare: Robert Koren.






Serbien - Ghana 0-1, Loftus Verfeld Stadium. Underhållningsvärde: 2 av 5 vuvuzelor.
Denna match får faktiskt ett plus i kanten trots allt, det var spännande stundtals men jag antar att det inte gick att engagera sig totalt på grund av serbernas tafatta anfallsspel. Vid fasta situationer var de dock finurliga men det krävs bättre mottagningar och otroligt mycket mer koratz om de ska ta sig vidare från grupp D.




Det första afrikanska laget att knipa en seger blev alltså Ghana
vilket var väldigt otippat på förhand. Trots att de saknar världstjärnan Essien och skadebenägna lagkaptenen Stephen Appiah så spelar de som om de inte har något att förlora. De har styrka genom John Mensah och Isaac Vorsha, snabbhet i Prince Tagoe och K.P Boateng samtidigt som de får in elegans från Dede Ayew och Kwadwo Asamoah.




En stulen seger blev detta på sätt och vis för Serbien var på förhand det mycket starkare laget men där deras stjärnor (Stankovic, Vidic och Krasic) misslyckades med att leverera så var det okända ghananer som tog över matchen och charmade oss med deras befogade segerdans. Matchens Lirare: Prince Tagoe





Tyskland - Australien 4-0, Durban Stadium. Underhållningsvärde 5 av 5 vuvuzelor.
Var "The Socceroos" försvarsspel såhär uselt? Nej, det tycker jag inte. De är följsamma och jobbar hårt men misstaget de gör är att de ibland var för följsamma och följde med i lägen där de borde sökt yta istället för spelare. Tyskarna var fenomenala på att skapa ytor och dra isär australiensarna och det gav stora resultat. Första halvlek rivstartade när Lukas Podolski stänker in ledningen efter bara åtta minuter. De relativt fräscha killarna Thomas Müller och Meusut Özil stod bakom det, liksom många andra anfall. Australien lyckades aldrig resa sig från denna tidiga chock och när målsumparen (haha, vilken miss!) Miroslav Klose sätter fart i ett straffområde så vill man inte vara i vägen, i alla fall inte om man heter Mark Schwarzer. Philip Lahm är ny lagkapten, liten till växten men stor i spelet är han och man blir verkligen imponerad av hans mångfald när man ena sekunden ser honom slå en perfekt crossboll och i andra sekunden storma mot mål på egen hand.




Australiensarna började spela hårdare i sin frustration
och det ledde till att domaren började känna efter i fickan. För er som följt min blogg tidigare så undrar jag ifall ni kommer ihåg när jag i samband med Ryan Shawcross' s.k. "tackling" på Aaron Ramsey skrev att jag vill att domarna skyddar spelarna under såna incidenter? Nu är Cahill's inte lika ful men min princip kvarstår. Tyskland briljerade med sin vackra anfallsfotboll, vad som slog mig mest är hur deras forwards lurar bort försvarsspelarna och inte möter i trängda lägen: de drar isär när de måste och tätar när de behöver. Ballack saknas inte när främst Bastian Schweinsteiger leder laget centralt, han är mycket snabbare med bollen och involverar sin omgivning mycket mer än det f.d. Chelseaproffset. Vid sin sida har Bastian Stuttgart innern Sami Khedira som gör en bra match, men han övergläns ofta av resten i startelvan.




Vem stack ut ur mängden? Alla tyskar gör en fenomenal match rent kollektivt. Det är skönt att se att Jogi Löw satsar på Manuel Neuer i kassen när det kändes som att han skulle fega, som Cappello, och sätta in någon mer "rutinerad" - rätt prioriterat! Özil står för en löjlig filmning och sånt stöttar jag inte, även om han gör en väldigt stark insats. Vi har fyra målgörare men jag väljer bort alla för en man som jag känner kan vara Europas mest underskattade spelare under de senaste fyra säsongerna. Det är inte lätt att fylla en folkhjältes skor och komma undan med ett leende på läpparna! Matchens Lirare: Bastian Schweinsteiger.



Imorgon är det dags för våra ölstinnade grannar, Danmark, att spela - jag vill redan nu säga att jag inte är ett fan och jag hoppas att holländsk totalfotboll besegrar dansk fyldebold. Regerande mästarna Italien har ett mycket sämre lag i år men Marcello Lippi är en farlig man. Eto'o vs Morimoto slutar väl bara på ett sätt...?

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0