Andra advent

Efter en toppenvecka på min underbara praktikskola i Lund så blev det en lugn helg med julbord på Spången i Ljungbyhed på fredagen tillsammans med familjen på pappas sida (bror, brors flickvän, far, fars sambo, sambos son, sambos sons flickvän, sambos sons flickväns föräldrar; kom på att jag var den enda utan dejt...) som start på helgen. Det blev minst sagt en lugn helg där jag arbetat intensivt med lektionsplanering och rättningsarbete men det fanns gott om tid för att smygtitta på fotboll. 

Under lördag/söndag hann jag med att se City-Chelsea, Juventus-Inter, Real Madrid-Almería, Deportivo-Barcelona och Athletic Bilbao-Valencia. Grämde mig för att jag missade Milan-Sampdoria (eller Ronaldinho show) men ibland får man prioritera. Helgen var lite i överkant, brukar inte se så mycket fotboll men jag valde bort det sedvanliga lördagskröket för La liga istället, klokt med tanke på kontoinnehav samtidigt som sällskapet var väldigt gott; som alltid.

Bästa matchen var Ath Bilbao - Valencia som avslutades nyss med Valenciaseger. Kampen på San Mamés hade verkligen allt; utvisning, tre mål, offsidemål i 80e, straffmiss i 83e minuten, målvaktsnick strax utanför stolpen. Det var ett decennium sen jag tippade pengar senast (hade 12 rätt två gånger på stryktipset när jag var 12 år gammal, efter det slutade jag... klokt på ett sätt, dåraktigt på ett annat) men hade jag satt pengar hade jag lagt de på ett kryss. Barca mäktade inte med seger mot Bilbao och trots David Villa (vilken spelare!) i form så trodde jag på ett 2-2 resultat där duglige Llorente ordnat kvittering med kvarten kvar. Med facit i hand kanske Bilbao (som har kämpaglöd i överflöd) var värda ett kryss. 

Utöver denna sjuka ligamatch var de andra matcherna helt tokiga. City inledde på sämsta möjliga vis när Adebayor (som klart och tydligt hör hemma i moståndarnas straffområde) agerar "flygande målvakt" och står i vägen för Given som inte kan göra något åt Adebayors rump/rygg självmål. När Adebayor sedan reparerar sitt misstag är det på ett baggerslag (volleybollterm) från Micah Richards. Domaren borde blåst av, inte frivilligt av Richards men det är tydligt att det inte borde godkänts. Vad Cech sedan gör när Tévez lägger frispark är väl inte rikigt värdigt av den forne mästermålvakten? Chelsea hade behövt investera i en målvakt som inte trippar bort från lätta bollar eller missar utboxningar Hedman-style (Lloris i Lyon eller Frey i Fiorentina hade varit utmärkta ersättare).

Hatet som jag känner för CR9
kommer antagligen tas upp flera gånger i denna blogg men jag ska vara kortfattad. När Cristina Ronaldo inte gör mål på straff kan han såklart omöjligt fira med sina lagkamrater, när han sedan gör mål sliter han av sig tröjan och posar Hulken-style (all eyes on me; what angles do you need to film me from mr. Cameraman?) vilket såklart ger ett gult kort (inte riktigt fattat den regeln dock) och sedan ska han som den bortskämda grinolle han är sparka till Ortiz efter att denne (som såklart känner till att Cristina har sin röda vecka) lavettat honom i bakhuvudet. För mig är det skillnaden mellan Barca och Marängerna, Barca gör ett par nödvändiga värvningar medan Marängerna vill ha heta namn och är villiga att betala dyrt för det. Wesley Sneijder hade jag hellre sett än CR9 vilken dag som helst. För övrigt var Almerías målvakt Alves matchens lirare, vilka galna räddningar; hade gärna sett honom i Brasiliens VM-trupp men det lär bli svårt för 24-åringen. Roligt att Henok fick speltid och hans insidesvändning/djupledspass kombinationer är väl värda en biljett till nästa landslagsläger...? http://www.svenskafans.com/spanien/almeria/truppen.asp

Zlatan + Messi = Sant, har inte riktigt listat ut varför Pontus Kåmark mediehorar genom att säga något annat... kan väl vara att han saknar uppmärksamheten efter hans (korrekta) "Zlatan-Tugummi-Trixning" påpekning (http://www.youtube.com/watch?v=OJ_sYwSPzWk). Däremot har han en viss poäng, Messi har inte gärna passat till vår käre Zlatan (som jag avgudar mer efter varje match) men efter assist mot både Xerez (2-0) och Depor (3-1) så kommer nog Kåmark svälja den kommentaren, som var onödig. Zlatans mål var löjligt snyggt, kombinationsspelet bakom är ett Barca trademark och jag måste se detta live någon gång. En vän till mig var nere och såg Zlatans berömda frisparksmål (http://www.youtube.com/watch?v=G6yEgmfIuwQ&feature=related) mot Zaragoza och jag måste se dem live någon dag, helst med Zlatan i gänget för det lär dröja innan vi får en svensk i laget igen... kanske om de värvar en mellanstadieelev som får spela lagom till VM 2020, det är ju modé på att värva barn... är inte barnarbete förbjudet?

Veckans förvåning var att Espanyol (som jag bevakade å Svenskafans vägnar för ett par säsonger sedan) fick storstryk av Racing... de måste ha käkat dunderhonung, druckit trolldryck och ätit lyckopiller på samma gång. Tråkigt att Tottenham inte segrade mot Everton, plastsysterns Londensiske pojkvän är ett fan och det är alltid spännande att höra honom tala varmt om dem. Bayern München är ett lag som jag alltid gillat med karismatiska spelare, millenieskifteslaget var helt fantastiskt med Elber (första spelaren att använda vita skor), Kahn, Effenberg, Linke, Fink mfl som personifierade fotboll som lagidrott. Det är sorgligt att de anställer en tok som Van Gaal som måste ha fotbollsvärldens största kompensationsbehov; Philip Lahm är välkommen till Barca vilken dag som helst! http://www.dn.se/sport/fotboll/lamm-kritiserar-sitt-eget-bayern-munchen-1.989895

Mitt första inlägg blev ganska långt och handlade om andras fotboll och inte min egen men eftersom det inte är säsong just nu så är det svårt att utveckla ett dugligt blogginlägg. Tränade iofs i torsdags och var mittback på sjumanna konstgräset i Eslöv för mitt lag (det röda), det blev finalplats men oavgjort där mot det blå laget, det var nog rättvist med tanke på att inget av lagen skapade en målchans på de två minuter vi lirade. Det var roligt att lira mittback eftersom det var evigheter sen sist. Senast det hände så lirade jag för Höörs IS i div 3... blev utvisad i min debutmatch efter en neddragning, motståndaren gjorde ett svanhopp (http://www.youtube.com/watch?v=GN4_wLJse7o), men jag fick förtroende några gånger till.

Nu ska jag kolla på säsongsavslutningen av The Ultimate Fighter innan sömnbristen blir för påtaglig.
You stay classy San Diego!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0