Donde Esta la Pasion?

Gårdagen innebar stor sorg för mig när de regerande mästarna FC Barcelona blev utslagna i semifinal mot Inter som varit överraskande starka under slutspelsfasen. Sex raka segrar inför semifinal del 2 på Camp Nou är ett imponerande facit främst med tanke på att de besegrade Chelsea i båda kvartsfinalmatcherna. Sett över deras två drabbningar mot Barca så kan jag inte se Inter som det bästa laget, även om jag verkligen försöker undvika att vara subjektiv. Under dessa 180 minuter har Barca 70 % i bollinnehav och elva skott på mål mot fem. I match ett gör Milito mål på offside och Alves nekas en straff, i match två avfärdar domaren Bojans mål för en felaktig hands. Att Motta blir utvisad ser jag som en bonus med tanke på hur mycket domaren i det första mötet släppte, tänker mest på en mittback som gör fler filmningar än brytningar, men jag gillar Lúcio ändå. Med fru fortuna på dess sida hade Blaugrana kanske haft 2-2 borta och 2-0 hemma istället för det missvisande sammanlagda resultatet på 3-2 i Inters favör.



Nu ser jag detta på ett krasst vis för om Inter icke var bättre än Barca så var de definitivt smartare och hade en högre arbetsvilja som kompenserar deras brist på bollinnehav och målchanser. Mourinho mot Guardiola blev en seger på knock-out för portugals svar på Mr. Bean. Peps naivitet straffar honom där han spelar en viss Ibrahimovic i returmötet fastän Lúcio och Samuel totalt utraderade honom en vecka tidigare. En initiativrik och hungrigare Bojan hade säkert mäktat med mer: men det är lätt att vara efterklok. Förra året vann Barcelona allt och det kunde bara gå sämre i år, med tanke på Iniestas skadebekymmer och en totalt misslyckad värvning i Chygrinsky och en medioker sammanfattning av Ibrahimovic så föll Guardiola på sin tilltro för spelartruppens styrka.




Även om spelare som Valdés, Pedro, Pique och Keita höjt sig denna säsong så har det bevisligen inte räckt hela vägen fram i turneringarna, till och med ligatiteln riskeras nu när Real Madrid (los Indignos) flåsar dem i nacken. Transferfönstret är efterlängtat i Katalonien och Barca hade mått bra av ett par färskingar i sin trupp: förutom Chygrinsky så hänger även Henry, Toure, Abidal och Milito väldigt löst och de utlånade spelarna i Henrique, Caceres och Hleb blir inga korsriddare: skulle de återvända. Jag är en sucker för listor och detta känns som rätt tillfälle att bara kort nämna tre spelare som skulle göra ett starkt intryck så att världens före detta bästa klubb kan bli det igen - permanent.




1, David Villa är min önskespelare sedan flera år tillbaka och trots min positivitet kring Zlatan/Eto'o bytet så grämde jag mig av att Barca återigen gått miste om den mest perfekta spjutspetsen för laget. Hade Valencia gått med på det så borde Pep bytt bort Henry, Zlatan och slängt in Hleb på köpet för en av VMs mest intressanta deltagare: jag får ringa honom och föreslå det ; )




2, Jesus Navas
har haft en tyngre säsong i år än förra men det beror mer på den kollektiva nedgång som Sevilla har upplevt under säsongen - en spelare som Luis Fabiano vars heta form nästan gick att ta på efter Confederations Cup har försvunnit och nu känns han mest som en bortglömd fiskpinne längst in i frysen när VM drar igång om bara fem veckor (!). Inför denna säsong petade Pedro den forne kungen Henry och Navas är den perfekte ersättaren till den fuskande fransmannen - frågan är bara om han kan peta Pedro och det kan hindra Pep från att köpa loss honom vilket inte blir billigt.




3, Cesc Fabregas är given. Det har tjatats så mycket om Cesc under hela året men nu är jag äntligen beredd att ställa mig i kö och ropa efter honom likt en fjortonårig tjej som ropar efter Idol-Ola: jag kan till och med ordna ett sexigt plakat eller en tjusig banderoll, I don't care! En trea med Fabregas - Xavi - Busqets (som hade skärpt sig) känns fantastisk och med Iniesta/Messi som ytterforwards kan Barca få den starkaste offensiva kraften known to man.




Detta var en fantasilös lista från min sida men ni som har förståelse för Barcas behov och spelstil kan förstå mig när jag nämner spelare som alla andra också har lagt märke till - men vad hade jag gjort utan möjligheten att gardera mig, här är några bubblare! Milos Krasic - CSKA Moskva, Andriej Arshavin - Arsenal, David Silva - Valencia, Diego Capel - Sevilla, Neymar - Santos, James Milner - Aston Villa, Angel Di Maria - Benfica, Marek Hamsik - Napoli, Hernanes - São Paolo, William Gallas - Bosman, Gonzalo Rodriguez - Villareal, Jurado - Atlético Madrid, Raul Garcia - Atlético Madrid.




Europa League är ett tröstpris där tre av fyra semifinallag är missnöjda med säsongen. En ursnygg frispark av Petric satte käppar i hjulet för Fulham som dock visar att de är bättre än någonsin genom att vända och säkra sin finalplats. Fulham ser jag jättegärna som nya titelhållare eftersom de inte ser Europa League som ett sekundärt alternativ utan istället en stor möjlighet att skapa klubbhistoria. Samtidigt är min Fulham entusiasm även av personliga skäl eftersom jag deltog på en kursresa till deras akademi för två år sen.



Har aldrig tidigare blivit så imponerad efter ett första intryck som när jag mötte Roy Hodgson: han pratade bättre svenska än de flesta av oss ur deltagargruppen. Denne man har gjort en strålande comeback från fotbollsvärldens bakgata och jag önskar att Fulham fortsätter tåga framåt så att de kan fortsätta bygga ut sin genomtänkta klubbstruktur. Uddlösa Liverpool lyckades inte strumprulla sig till final vilket de inte gjort sig förtjänta av. Det går inte att känna igen laget som stod för en av de mest spektakulära prestationerna någonsin i Istanbul -05: med en medioker trupp och inga pengar på kontot kan Liverpool hamna i en svacka som sträcker sig över år. För att vända på detta borde kanske Liverpool låta Rafa Benitez packa sina väskor och ta tåget till Turin för att inkassera Fiatpengar: han kan ta Torres med sig som inneburit ett klirr i Liverpool's dammiga kassa. Nu vill jag inte hetsa Liverpool supportrar i onödan men ni som har ett Anfieldhjärta måste innerligt fråga era själva: har jag rätt? I semifinal i Europa League byts Degen, Pacheco och El Zhar in... se mig i ögonen och säg ärligt att ni inte saknar Owen, Crouch, Finnan, Hamann, Riise och Hyypiä.   




En fråga av intresse: Vad vill ni ändra inom fotbollsvärlden?
Det har blivit en så enorm industri att vår kreativitet måste flöda för att utveckla sporten framåt och inte sätta felriktad press mot oskyldiga människor. Själv hade jag velat ta bort regeln om bortamål: förlängningar och straffläggningar känns mer rättvist om ett sammanlagt resultat blir 2-2 (Liverpool - Atl. Madrid) än att fler gjorda bortamål gäller - det innebär väl att vissa mål är mer värda än andra? Målkameror eller fler domare, det är en debatt som jag inte ska gå in på nu iaf: då kommer jag väl aldrig i säng.

Italien vs Tyskland i Champions League final och England vs Spanien i Europa League final... borde det inte vara tvärtom egentligen?
[NJKC]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0