Ciao Zlatan

Var det bara en dröm? Zlatan Ibrahimovic's ankomst till Barca var extremt tillfredställande förra sommaren för supportrar världen över men det blev bara ett år hos Españas mas bueno. Jag har alltid varit ett Barca fan och spelare som kommit till klubben och floppat finns i horder, är Zlatan en av dem - nej! 32 poäng (22+10) under 42 matcher på sin första säsong är fenomenalt och det är så få som gjort det bättre. Jag minns framförallt tre matcher: när Zlatan gör mål i sin första ligamatch mot Sporting Gijón, det fantastiska inhoppet i El Clásico och hans andra halvlek i CL kvartsfinalen mot Arsenal - tack för det Ibra!




Det känns som om vär(l)den varit för hård mot honom, att Pep släpper honom för småpotatis ger mig en känsla av att han är kräsen, oekonomisk och inte en särskilt bra affärsman. Visst kunde Zlatan spelat bättre och slipat på sin attityd, men det är ju den som tagit honom så långt, att han för första gången visar att han kan ändra på sig måste tolkas som anpassningsvilja. En spelare av Zlatans kaliber växer inte på träd och löper man linan ut och köper den typen av karaktär (en vinnare) får man räkna med att vara flexibel och göra honom nöjd. Inte ska Pep behöva krusa för någon, framförallt inte för skiten Raiola, men är det ett problem inom en kompetent spelartrupp så ska en ledare kunna lösa det och en försäljning av våran Ibra var väl egentligen sista lösningen? Att köpa in David Villa var viktigt, men värvningen av Javier Mascherano kan vara extremt dumdristig då han i Premier League varit den gnälligaste spelaren norr om the Thames och jag vill inte ha den attityden på Camp Nou.




Barca, är som sagt mitt hjärtelag men solen har även den sina fläckar. Något som jag tagit upp i ett tidigare inlägg var att de är dåliga på att behandla spelare som de vill sälja med respekt. Kluivert, Ronaldinho, Overmars, Eto'o och Rivaldo är några i mängden som uttryckt missnöje över att bli behandlade som gårdagens rester. Fansen har som oftast varit väldigt tacksamma och visat sitt missnöje när det händer, vilket är tur eftersom Barca ger sina medlemmar rösträtt. Jag hoppas verkligen att vi får se fler avsked som det Henrik Larsson fick när han lämnade, som för övrigt gjorde tretton mål på två år utan att bli korsfäst. Nu lämnar vi det där.





Roligt som fan att Real kryssade i sin ligadebut. All hype om Mourinho och spelarcirkus kan vara meningslös i år igen - det hoppas jag verkligen på. Jag sa hela förra året att jag inte var ett dugg rädd för Real, men att i år skulle de vara farliga för att de förmodligen skaffar nya spelare och ny tränare till en redan kompetent trupp, nu ligger de redan efter ; )



Linus Hallenius till Genoa i vinter är riktigt spännande men det kan visa sig att han blir ännu en floppande svensk på en större scen. Det går inte som smort för flera från det fantastiska U21 laget. Andreas Landgren tror jag fortfarande på men som jag skrivit i ett gammalt inlägg så var det dumt att han gick innan han var ordinarie i Allsvenskan; han hade behövt mer tid att utvecklas i en trygg miljö, är Willem II det? Bjärsmyr drar till Norge och Rosenborg, de är en stor klubb med flera svenskar, det passar nog bättre en galenpannefotboll i Grekland. Rasmus Bengtsson spelade sex matcher i Hertha Berlin men ratades efteråt, kanske lika bra för det är tydligt att apor styr den klubben, nu joinar han Emir Bajrami i Twente istället som är regerande holländska mästare.




Gillar inte att MFF leder Allsvenskan men allt kommer att avgöras på Swedbank Arena om ett tag, vem tror ni är starkast? Tror att Lantz trumfar Sidledsdanne

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0