Stelhet

Klockan är mycket när jag skriver detta. Sitter och försöker tänja ut mina quadriceps (framsida lår) medan jag klottrar ner ett par rader här. Det är svårt att minnas den tid då man kunde träna på ett sätt som var skadefritt och ångesten som det medför är påtaglig när man kommer på att man blivit äldre och att mycket av den forna explosiviteten har ersatts av nedsatt muskelfunktion. Fortfarande är man relativt ung som fotbollsspelare men det känns som att jag inte vet vart de senaste fyra åren tagit vägen, när jag verkligen tänker efter så minns jag inte mycket av matcher som har varit - vad som dyker upp i mitt sinne är framförallt min oförmåga att spela bra samt att jag i min moderklubb hittade den gemenskap och gjädje som jag länge saknade.

Många man känner har negligerade skador och när man träffat på fotbollsfanatiker runtom som inte spelar längre trots sin ålder så nämner de ofta att de var tvungna att sluta på grund av skador. De som hade kunnat bli väldigt bra spelare avspeglar numer en bittherhet och en syrlig avsmak när deras berättelser om vad som har varit tar större plats än deras visioner om vad de vill bevara av den talang som de besatt, och egentligen fortfarande besitter. Vill jag vara "that guy" som surar över vad som hänt och inte hänt eller vill jag på mina egna villkor styra upp och förbättra en situation som i slutändan inte är gynnsam?

Det är en svår inre diskussion för mig just nu eftersom viljan att spela alltid har triumferat över rädslan att göra mig illa, men jag vet inte om jag hellre hade gjort något som medförde en förbättrad hälsa snarare än en försämrad. Man ska inte måla fan på väggen men jag börjar bli less på att spela som en kratta och gå som en krycka när jag kunde använt tiden till någonting mer kreativt för sinnet och mer hälsosamt för kroppen. Fotboll är livet, det vet alla, och det kan det fortsätta vara om än i andra avseenden. Tre yngre tränare som jag känner till tränar nu vars ett lag i divison tre runtomkring i landet samtidigt som en tjugosexåring tränar en division ett klubb ett par mil söder om min ort... roligt som tusan för dem och uppfriskande att dessa klubbar vågar satsa på yngre och hungriga förmågor. Erik Hamrén och det nya landslaget kommer jag att tänka på - de som ska ta oss till EM - klart de klarar av det!

Match på onsdagskvällen mot ett av de tre topplagen och vinner vi där så känns nedflyttning avlägset och det vore väldigt skönt.

[NJKC]

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grym fotbollsblogg! :)

2010-08-26 @ 22:39:11
URL: http://svenssonasa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0