Vinter

Det är galet egentligen hur vinterkylan påverkar vårat Skåne. Tågen går inte, olyckor blir vardagsmat och det går inte att träna utomhus. Tyvärr har det varit såpass kallt att jag varit tvungen att ställa in träningar vilket jag verkligen aldrig gör. Men nöden har ingen lag och det gäller att se en helhetsbild och tänka långsiktigt: det är inte roligt för någon och vi blir inte bättre spelare av att spela fotboll på en bandyplan. Jag hoppas att vintern vänder i februari så att förhållandena blir bättre och närvaron högre - då är vi på gång!



Tur i oturen är då att jag kan underhålla mig på något vis och inte faller in i en vardagstristess utan fotboll. Idag tog jag mig i kragen och tränade med Stehag och även om det är ny tränare har inte mycket ändrats: det var såklart sjukt roligt (även om tränaren förolämpade mig genom att säga att mitt sätt att möta boll påminde honom om Henrik Rydström... vad fan hände med Fredrik Ljungberg liknelserna som jag vant mig vid!?) - vi hade en bra skottövning innan vi spelade, tyvärr har vi endast 75 min till träning så man hann inte bli särskilt utmattad. Sträckte mig dock efter en halvtimme vilket var ganska väntat med tanke på att mina framsidor är lika ömtåliga som Cristiano Ronaldo innanför ett straffområde.




På tal om denna karraktär; krossen av Real var antagligen det bästa jag sett med Barcelona. Jag menar inte glädjeruset efter matchen för det peakade för mig när de vann CL 2005 med en fenomenal Henrik Larsson och när de slog ut Chelsea i CL's semifinal 2009 (Iniestas skott *wow*), det som slog mig var att Barca rent spelmässigt aldrig sett mer dominanta ut mot ett såpass kompetent motstånd. De vilade när de hade boll och slog till så fort det blev luckor i marängförsvaret och en 5-0 seger har sällan varit så rättvis. Barca var närmare sex och sju noll än vad Madrid var att reducera. För att inte koncentrera sig på Barca's anfallsspel (som var perfekt) så var ett talande defensivt exempel hur de tvingade Realförsvararna att spela hem till Casillas: när det hände tog hela laget ett steg upp och tvingade Casillas att antingen slå ut en boll åt ytterbackarna där de som regel tappade boll eller slå ett längre uppspel som Pique och Puyol enkelt tog hand om. När Barca erövrar boll i offensiv zon så är de bäst i världen på att etablera sina anfall, alla deltar aktivt och alla är ständigt spelbara. Nej FC Barcelona, jag har aldrig sett något liknande. "Jaja, vad är väl en dag på Camp Nou..."




VM i Ryssland 2018 och VM i Qatar 2022... Qatar - har de ens ett landslag? Jag blev glad över att ryssarna får arrangera ett VM, med tanke på hur deras liga expanderat och med EM framgången senast så tror jag nog att de kan hävda sig, även om det är låååång tid kvar tills det bär av. Däremot så förstår jag för mitt liv inte hur Qatar kunde få ett världsmästerskap när de är rankade som nr 70 i världen utan ett enda deltagande i VM - har de ens en schysst arena? Min instinkt säger mig att Sepp "the Emperor" Blatter siktar på världsherravälde snarare än den tradition som ett världsmästerskap innebär. England är ett huliganiserat land fortfarande; Birmingham - Villa är ett tecken på det och många har fortfarande starka minnen av hur de engelska "supportrarna" betedde sig i Tyskland 2006 och där har ni det, brittiska bråkmakare: det är helt och hållet erat eget fel. Jag kommer att se ett VM live en dag, men jag hade helst undvikit att gå till mitt hotell med en Sverigetröja på mig om jag traskat i Birmingham eller vissa delar av London - då kanske Qatar passar bättre om tolv år...?

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0