EM 2012: Kval

EM kvalet är färdiglottat och Sveriges grupp gör mina smilgropar lite djupare. San Marino, Moldavien, Ungern, Finland och Holland är de lag som Sverige måste förgöra för att inte behöva skämmas i två raka mästerskap (VM+EM). Media har såklart redan börjat hypa matcherna mot Holland: det är vi och dem som gör upp om avancemanget. Naturligtvis har media rätt, de andra lagen är inga direkta hot för oss: mäktiga Sverige... men borde världstrean Holland frukta oss? Njae. Tyvärr har Sverige inte tillräckligt bra trupp längre för att kunna utmana de stora fotbollsnationerna. Läste ett reportage från Offside där de intervjuade Björn Andersson som är scout för Bayern München, jag reagerade på hans tes om att det inte är gynnsamt att resa till Sverige för att scouta spelare. Zlatan Ibrahimovic är unik men det finns dussintals jämnåriga spelare på kontinenten som är bättre än Rasmus Elm. Vi tar en andra plats och får gilla läget. Ska inte överspekulera, allt jag vet är att Sverige bör trivas i Grupp E.




Övriga grupper har en på förhand ganska säker utgång
: stornationerna går vidare. Samtidigt finns det lag som har en speciell förmåga att överraska och knipa poäng. Grupp I med Spanien, Tjeckien och Skottland lär bjuda på överraskningar även om Spanien såklart är storfavoriter. Jag hade gärna sett skottarna i ett VM, det är de väl värda? Grupp H är den mest spännande i mina ögon med våra nordiska kamrater: Norge, Island och Danmark samtidigt som Portugal och Cypern också är med. Portugal har svårt för Skandinavisk fotboll, det märktes inte minst i VM kvalet där portugiserna hade all möda i världen med att gå vidare (även om filmandet tyvärr bar frukt till sist). 




Anbelangande VM så vill jag finna mig en substitutnation att hålla på... ni vet: Sverige är ju inte med. Så istället för att sitta och böla mer över den obehagliga faktorn tror jag att min sommar vore bättre om jag istället kunde heja på ett lag som man sympatiserar med. Big-Fat-No-Way är Portugal, Argentina, Frankrike, Norkorea, Grekland, Danmark och Algeriet - fråga mig gärna varför. De jag lutar åt av dessa 32 deltagare är: England, Spanien, Brasilien och Elfenbenskusten. Har dock bestämt mig till sjuttiofem procent: I'll let you know when I know.



Var på 25 årsfest igår och hade skitroligt, min huvudvärk är ett bra bevis på det vilken jag nu vill avlägsna: ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0