Gott & Blandat vol. IV

Fotbollsvärlden är ständigt bevakad och surret är oavbrutet, man missar något varje sekund och det är skrämmande hur mycket fokus den vackra sporten har jämfört med andra. Satt och tänkte på sporter där jag har koll och det är inte många: ska jag försöka bredda och börja se sporter som snooker, cricket eller segling? Äsch, skit i det: bättre lämpade människor får ta hand om det istället. Nej, fotbollsnyheter är alltid mest intressant även om jag slänger in en del hockey, brottning och UFC i mitt eget encephala arkiv.



Vad jag fann mest nämnvärt i veckans godispåse var att en förälder hotat sin sons tränare
med stryk om dennes grabb inte fick mer speltid, nu är den hetlevrade föräldern skyldig tränaren tiotusen kronor och egentligen en uppriktig ursäkt. Engagerade föräldrar är en förutsägbar skara: nöjda sålänge systemet gynnar deras barn. Större klubbar i Sverige som t ex GAIS, Hammarby, Malmö FF hamnar ofta i blåsväder när de släpper spelare för att vidareutveckla de få som staben anser ha bäst chanser att lyckas. Man läser aldrig om missnöjet hos de föräldrar vars barn är kvar: systemet fungerar. Har man som förälder problem med organisationen eller om barnet inte trivs i miljön är de bästa alternativen att tala med klubbens ansvariga eller placera barnet i en ny miljö, aldrig att ta till våld: vare sig verbalt eller fysiskt.   




Holländska lag är inte heta i Europa även om den inhemska ligan (Eredivisie) håller klass. I Ajax regerar Luis Suarez (tydligen från Uruguay: trodde oförklarligt att han var från "Mehíco") och i PSV Eindhoven är en finlandssvensk kung. Ola Toivonen har ett fantastiskt flyt i sitt spel och driver boll både funktionellt och i hög fart. På 35 matcher för PSV har han gjort 18 mål, en annan före detta Malmö FF spelare gjorde åtta färre på lika många matcher när denne representerade Ajax.




Suaréz succé bygger till stor del på att han levererat i Europa League, tyvärr är Ajax's sejour slut för i år när Juventus blev för svåra: "Den Gamla Damen" möter Fulham i nästa omgång dock utan Buffon och Amauri, skräller Hodgson's Hammersmiths? Toivonen har inte levererat lika mycket som han gjort i ligan och hans anfallskollega från -09's fantastiska U21 EM lag, Marcus Berg, är kvar i leken efter PSV's drabbning med Hamburg. I Zlatans frånvaro talar jag för många när jag vill se honom ta för sig mer i den blågula tröjan. Fortsätter de båda offensiva männen i denna stilen blir Eredivisie två profiler fattigare efter sommaren (Premier League för båda?).




Lagerbäck i Nigeria blir verklighet. Personligen har jag aldrig varit ett fan av Lars: hans mängd av karisma fyller inte en skokartong. Däremot var han länge den mest lämpade att leda det svenska landslaget och Lasse har gjort mycket för oss som fotbollsnation, därför respekterar jag honom som fotbollstränare: vi får se om "The Super Eagles" behåller honom länge nog för att tröttna på hans idétorka. Det är stort för Lagerbäck att ta hand om världens femtonde bästa landslag och jag tror, samt hoppas innerligt, att det går väl för honom. 




I vårat egna landslag är Chippen tillbaka och Jonas Olsson får äntligen chansen. Finlir och grisfotboll vankas. Däremot tvivlar jag på Chippen, han var slö under sina senaste landslagsuppdrag och Bajrami är en man för framtiden vilket den stilige listerlänningen definitivt inte är. Kommer Jonas Olsson in för sent? Kanske, han borde fått sin chans när han hämtades till Premier League från NEC Nijmegen. Den holländska en mot en stilen har varit nyttig för Landskronasonen och det visar han ofta, vore inte West Brom. så beroende av honom hade de släppt honom för länge sen och han behöver ta ett steg upp: omgående.




Stackars Aaron Ramsey. Stackars jävla Aaron Ramsey. En annans idioti får han lida för och trots krokodiltårarna vill jag se Shawcross få en lååång avstängning efter "tacklingen". Fotbollsvärlden behöver bli bättre på att skydda spelarna och detta bör exemplifieras och sända ut tydliga signaler: det är inte okej!




Vilka är värdiga mästare av Premier League? Ingen hittills, inte ofta man ser mästartakter hos de främsta lagen då de förlorar mot klart sämre motståndare. Det kan debatteras att topplagens instabilitet beror på den jämnhet som Premier League presenterar, däremot håller jag med Mourinho när han säger att Chelsea förlorar för mycket för att vara ett mästarlag. Det kan mycket väl avgöras i sista omgången.




I skrivande stund tar jag mig en titt på senaste numret av Offside. Sysslar absolut inte med smygreklam eller så, måste ändå rekommendera Offside som är personlig, genomtänkt och stimulerande: något alla "fotbollsvetare" måste sträva efter.

NJKC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0