"Duktig pojke!"

Min karriär som fotbollstränare har varit stillastående ett tag men idag fick den en knuff i rätt riktning. Jag är stolt över att min fortsättning som ungdomstränare inom Lunds BK förlängts till slutet av Mars, trivs som fina fisken och den känslan stärktes av ett positivt möte inför säsongsupptakten med ledarstaben för P98 ikväll på Krubban (LBK's klubbhus på Klostergården). Såklart är vad som sagts konfidentiellt (man kan inte gärna utelämna vital information till konkurrerande lag!) men ett ämne vill jag dock ta upp som jag filosoferat över.


Numer i div. 1

Omklädningsrummet är en fristad där spelare och ledare känner harmoni och trygghet. Inget ont kan komma in eftersom man lämnar dagens påsamlade ångest bakom sig när man sätter foten innanför dörren. Tränaren hälsar spelarna välkomna i takt som de trillar in, de som redan gjort sig bekväma i bänkarna följer ledarens goda exempel. Tillsammans delar spelarna erfarenheter och glädjen är påtaglig, det visar sig inte minst när tränaren också deltar i konversationerna och intresserar sig för gruppens diverse berättelser. Den kvicka genomgången av träningens tema och upplägg innan uppvärmningen ger tränaren tydliga signaler om truppens vilja att lyssna, träna och utvecklas som en enhet.


Stiligt värre

Tar man bort omklädningsrummet och därmed den atmosfär som erbjuds kvarstår endast träning och matcher: pure business. Träningen som verksamhet inleds inte när ledaren samlar gruppen på planen och kräver deras uppmärksamhet, omklädningsrummet är den lokal där spelare fostras och delges normer som de behöver för att fungera tillsammans. Tillkommer det nya spelare åt laget är det enklare att bli exkluderad från gruppen utan den trygghet som omklädningsrummet erbjuder. Spelarna hamnar inte i dialoger relaterade till nykomlingens personlighet, åsikter och intressen under träning: hur ska de då förväntas lära känna varandra? Under de fem minuter långa drickapauserna? Ett lag utan omklädningsrum är som en familj utan hem. Planen fungerar endast som en samlingsplats och stämningen blir därmed fasadartad.



Finn ett fel!

Efter ett samtal med klubbens fotbollsansvarige (som har jäkligt bra koll) tror jag att det blir en förändring och att omklädningsrummet tillkommer, som borde vara en självklarhet för alla lag: oavsett idrott. Spelartrupp + Omklädningsrum = God Stämning. Dagens andra lyft pour moi är det gröna ljuset som getts för en fortsättning som zoninstruktör hos Skåneboll: något som jag verkligen trivs med och hoppas kunna göra under flera år framöver. Inför denna sejour har jag satt upp som mål att bli mer träffsäker i mina instruktioner samt bidra spelarna med en bestående efterkänsla av stimulans.

Nästa blogginlägg kommer att belysa ekonomi, främst relaterat till Manchester United och Real Madrid. Stay Tuned!

NJKC

Kommentarer
Postat av: Danne

Gillar verkligen att läsa din blogg. Tycker du har så rätt i allt du säger ! :)

2010-01-31 @ 13:51:19
URL: http://ekastigaa.blogg.se/
Postat av: NJKC

Tack så mycket: men jag har ofta fel och är ibland trög som sirap. Ta bara till dig det som låter vettigt : )

2010-01-31 @ 18:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0