Målgester

Såg två fantastiska klipp på youtube för ett par dagar sen, därav bristen på bilder i detta blogginlägg - ni får kolla in klippen istället om ni har tid. Det första klippet som jag såg handlade om en straffspark av Ezequiel Calvente från Spaniens U19 lag i EM. Ruskigt modigt att lägga en sån straffspark, han måste vetat att han blivit betraktad som ett praktarsel om han missat - tur för oss alla att han satte den och därmed får vi ännu mer fotbollsgodis att sukta över. Det andra klippet tyckte jag om precis lika mycket, fast den tilltalar väl mig mer estetiskt än tekniskt. Haldor Orri chippade iochförsig in även han en sjukt snygg straffspark men firandet var ännu snyggare. Bästa firandet någonsin? Jadu, det kan det faktiskt vara.

Spexandet är verkligen en viktig del av att göra mål. Det är synd att det så sällan blir rejäla målfiranden som är uttänkta, antagligen är många spelare för macho eller så skiter de i vilket. Det är en svår känsla att beskriva när man gör mål, man vet nog aldrig riktigt hur man ska agera och man får inte tillbaka förståndet förrän någon minut efteråt, då är det bra att ha en skaplig målgest på lager. Handlar en målgest om att jävlas med motståndarna eller att fira med lagkamraterna...? Det är väl en blandning, sålänge vi får ett skratt därhemma i rutan så duger vilket som. Denna reklamfilm hyllar i alla fotbollsspelares rätt att spexa, hoppas att vi får se mer av det.

Klassiker som Kenneth Anderssons pistoler, Klinsmanns dykningar eller Agahowas bakåtvolter tröttnar man väl aldrig på att se? Under en visit på youtube så hittade jag några riktigt grymma målfiranden - enjoy!

1, Fotboll i Korpen när den är som bäst! Note to self: fira på motståndarnas planhalva.

2, Bradbury borde uppenbarligen syssla med en annan sport.

3, Att ligga under med 5-0 med en minut kvar att spela är inte förnedrande nog, Ruud van Nistelrooy styr dock upp det på bästa möjliga vis.

4, En klassiker.

5, Älskar att killen firar rejält fastän hans lag ligger under.

6, Är detta en hyllning eller en diss mot tränaren...?

7, Vad har afrikanska spelare för relation med hörnflaggan? Kolla in den smått överviktiga dansanta killen till höger som dyker upp ibland, awesome!

Nu sitter jag hemma och taggar som tusan inför min egen träning ikväll, antar att jag är i den skara fotbollsspelare som sällan gör mål så en inövad målgest hade mest inneburit slöseri med tid...

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0