Idag fyller jag 60

Det 60e inlägget skrivs idag och det är såklart roligt. Vore det inte för att en hel del läser bloggen så hade jag tappat lusten ganska fort, så tack för det! Nu har jag varit borta i fyra dagar på friluftsliv med min kurs och det var en ganska blandad upplevelse. Jag är ingen direkt skogsmulle men jag uppskattar att komma iväg, leva i nuet och få en viss ödmjukhet inför hur privilegad våran levnadsstandard egentligen är. Ser verkligen fram emot att komma igång igen i skolan.




Läste en intervju med Tottenhams manager, Harry Redknapp, som påstod att många skandaler och uppstådda problem inom fotbollsvärlden kan skyllas på alkoholmissbruk. Denna nyhet är verkligen inte sensationell, trots att många tidningar och internetsajter uppmärksammar den. För att bara nämna ett fåtal; Frank Worthington, George Best (egentligen alla spelare på 70-talet), Adriano, Craig Bellamy, Tony Adams, Daniel Mobaeck, Yannick Bapupa, Paul Gascoigne, El-Hadji Diouf, Vinnie Jones har alla haft dokumenterade problem med drickat och en fråga som jag har är: har vi rätt att döma dem?




Det är en väldigt svår balansgång att diskutera missbruk och idrott, vem är jag att åberopa att alla fotbollsproffs borde leva som nykterister när jag själv inte gör det? Den riktiga faktorn som berättigar att jag får döma dessa stjärnor är att de är förebilder för tusentals ungdomar och därmed har ett ansvar som sträcker sig bortom deras (o)kontroll över alkohol. Det känns på något vis oetiskt att läsa om att Wayne Rooney super sig full titt som tätt och tar med eskorter hem, tillika att halva franska landslaget ligger med minderåriga prostituerade (även om det kanske är lagligt, har tappat koll). Jag tror, som "The Head of Hotspurs" säger; "Spelarna kan inte försätta sig i den sorts situationer man läser om i tidningarna. Om de bara dedikerar sig och satsar allt under tio års tid i stället, har de ett fantastiskt liv att se fram emot, som ekonomiskt oberoende. Men det har sitt pris som de måste vara villiga att betala."




I övrigt så var det spännande med EM kvalmatcherna, främst att Sverige spelade bra såklart. Mellberg är hånad i media just nu men jag är inte sur på honom. Under nationalsången ser man alltid hans starka glöd trots att en landskamp borde vara alldaglig för honom vid det här laget, att han gör den där toksatsningen handlar bara om en galen vilja och det gillar jag, tycker att det är skönt att se att Hamréns finlirande landslag fortfarande kan mörda motståndare. Spännande att se hur Adde Granqvist står sig mot Holland, efter flera år i landet borde det gå helt okej.




Läste för övrigt blanketterna för Skånepartiets valkampanj... avskyr verkligen den öppna rasism som finns i dagens politik. Att såga invandringspolitiken helt känns ensidigt, Sverige har räddat tusentals liv och därmed även skapat trygghet för miljoner framtida generationer: det får vi inte glömma. Får nog lägga ner detta innan jag får skäll, det är inte lätt att underhålla en blogg vissa kvällar : )

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0