Svenska säsongen slutar snart

Igår var det Champions League kväll och jag tog igen mig samt sökte sympatier för mitt svullna knä på Boomer's Sportsbar vid Värnhem i Malmö, gå in där när ni har vägarna förbi för de gjorde en sjuuukt god baconcheese burger. Såg först Rubin Kazan - Barca och oavgjort var ganska väntat eftersom Barca har svårt långt från Camp Nou och under dåligt väder. Matchen vi följde intensivast därefter var Valencia - United och det blev en bortaseger för engelsmännen efter mål av deras unge mexare Hernandez. Med facit i hand skulle jag kanske vridit huvet 180 grader för bakom mig hade Eto'o show och stod för en assist och ett spektakulärt hat-trick: good for him! Inter verkar svårstoppade i år igen men de jag imponerats mest av hittills är nog FC Köpenhamn som tagit två av två hittills - kan någon svara mig varför vi inte har ett sådant lag i Sverige . . . ?




Ännu en säsong har avverkats i det lägre svenska seriesystemet
, med denna i bagaget så påbörjar jag om ett par månader min 18e säsong som fotbollsspelare men innan denna är slut så har mitt lag en match kvar i serien som är betydelslös eftersom vi undvek kvalet neråt - skönt! Själv så fick jag en mindre törn på knäet och det kommer inte gå att spela, tyvärr. Såhär gick det för oss/mig iaf, sluta läs nu om det är tråkigt : )

Statistik
8:e plats i serien av 12 lag. Samma som förra året men med mersmak i år eftersom vi klarade av det med en omgång kvar att spela och förmodad bättre målskillnad, nästa år ska vi sikta mot kval uppåt istället för kval neråt. Vi har en stark trupp, jag känner att vi behöver en tränare som ställer mer krav och pressar oss hårdare fysiskt (fotbollsmässigt, vill fan inte springa femton-femton och Liverpoolaren när man kan träna hårdare än så med boll). Samtidigt måste vi bli bättre på att göra mål, vi har bränt sjukt mycket chanser i år och eftersom det alltid gäller att göra fler mål än moståndarna så föreslår jag att vi gör det ; )




15 spelade matcher av 22
. Jag startade bara fyra av dessa och de sju som jag missade berodde på ryggproblem men också på att jag varit iväg mycket med min kurs. Eftersom jag opererades känner jag att det är godkänt med mersmak, har gett det jag haft och detta har varit den roligaste säsongen på länge.

4 mål & 3 assist. Gjorde alla mina mål inom tre meter från mållinjen, anledningen till det tror jag är att jag tar väldigt få avslut eftersom mina skott är tämligen ofarliga - då är det bättre att försöka leverera bra passningar istället och öva på avslut under träningarna. Något som jag alltid gjort mycket mål på är att springa mot den främre ytan vid den första stolpen när djupledsbollar, instick och inlägg är på gång. Det är jobbigt för försvarsspelaren att hänga med och man kommer ofta ett steg före - kan jag inte sätta den blir det en yta bakom mig som en annan lagkamrat kan fylla upp vilket också hände ett par gånger i år. 

5 gula kort & 0 röda kort. Det blev en del i år, tre var med facit i hand solklara och jag har haft min värsta säsong någonsin när det gäller att respektera domarna. Förstår att domare måste skydda sig själva och att de är trötta på gnäll från spelare, ledare och åskådare men de domare som upprättar en dialog med spelarna och en relation till tränarna underlättar sin arbetsbörda och sköter sitt jobb bättre än de som vill provocera - och ja: vissa domare gör det.




Varning 1 - "Suckerpunch."
Löpte hemåt efter ett misslyckat anfall, motståndaren tog ett steg bakåt, jag satte upp ena armbågen och ena handen som reaktion, han slängde sig och jag fortsatte springa framåt, domaren kom med ett kort i handen. Det är den märkligaste varningen jag någonsin fått och filmare är det mest patetiska som finns.




Varning 2 - "WWE Smackdown Flying Elbow". En motståndare väggspelade bollen till mitt vänster och skulle löpa runtom; eftersom jag lärt mig att alltid trycka bort den som spelat bollen så gjorde jag såklart det, kruxet var bara att han var lika kort som han var snabb och istället för att gentilt lägga handen på hans bröstkorg så råkade jag dunka in armbågen i halsen på honom... Som tur var såg domaren att jag inte var ondsint (bara ruskigt klantig) och gav således mig endast ett gult kort.




Varning 3 - "The Gerrard". Var tvungen att ta en tredje varning för att bli avstängd eftersom jag ändå skulle missa två matcher pga operation. De sista tio minuterna försökte jag snacka till mig ett gult kort men denne domaren var ovanligt tolerant så det fungerade inte. Efter ett taktiskt byte från min sida och med några minuter kvar av matchen försökte jag komma ikapp en djupledsboll men hann inte och gjorde en mycket stilig "Gerrard" istället - motståndaren kom oskadd undan och jag fick mitt gula kort, alla blev nöjda och glada!




Varning 4 - "Hög Spark". Frågade domaren undrande "Det var väl inte så farligt?" efter en hög spark för att maska eftersom vi ledde med en boll med några minuter kvar, resultat: gult kort och en utskällning. Ett tvättäkta exempel på att jag borde stänga truten oftare, men hade de startat bollen direkt kunde det blivit farligt så att ställa sig i vägen för bollen och tjabba lite med domaren ger ofta fem, tio eller kanske femton välbehövliga sekunder.




Varning 5 - "Tillsägelser". I ett derby där tre poäng måste tas så är det svårt att hoppa in och vara lugn med femton minuter kvar av matchen när det står oavgjort och laget (enligt vissa åskådare) inte presterar. Tränaren agerar panikartat och lagkamraterna är väldigt stressade, då blir man själv stressad. Med det sagt så är det för mig svårt att tänka efter innan jag talar. Domaren hade i denna situationen totalt fel och hade dömt tvivelaktigt under matchen men i slutändan borde det inte spela roll för det är han som dömmer och det är han som bestämmer. Mitt nyårslöfte inför nästa säsong är således att inte skälla på domaren - det känns omöjligt men att inte äta godis på ett år kändes också omöjligt när jag var elva, detta kan vi nog styra upp!




Tittar på Man City mot Juventus just nu och det är sällan jag håller på italienska lag - men idag gör vi ett undantag, vill att Guidetti ska få fler chanser och det innebär att deras överbetalda forwards måste spela dåligt.

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0