Viasat & Canal + sabbar min vardag!

Min dag har varit lugn vilket är skönt med tanke på att jag har haft ett laddat schema de senaste veckorna, det är toppen att vara igång men ibland uppskattar man att bara slappa. Röstningen gick såklart planenligt, oroad över att SD kommer in i riksdagen annars ser det väl ut att gå åt mitt håll. På eftermiddagen hade vi bortamatch och bilfärden var såklart lika underhållande som alltid. Vinst blev det också. Nu till saken!




Jag är en av dem som följt fotboll från soffan
men nu blir det allt svårare att se vad man helst föredrar utan att lägga ut en massa pengar - på saker som man tyvärr inte har råd med. Nu är detta en bekännelse från en snål student, men min situation är inte olik hundratusentals andra svenskar i samhället som älskar att se fotboll och bidrar till det på andra vis än att pröjsa en TV-kanal. Jag har inte börjat streama matcher på grund av den urusla bilden och att matcherna kommenteras på arabiska, och jag vill helst inte börja streama för det sabbar matchen som helhet, ska man avsätta tid för att se en match så har man väl en viss kravbild iaf?




Har inte sett en enda spanska ligamatch hittills
och det är sorgligt med tanke på att jag haft järnkoll de senaste sex säsongerna. Champions League kan man eventuellt se på tian men hittills har det inte varit någon jättespännande match samtidigt som turneringen, som ni vet, innebär spridda matcher över ett år. Europa League kan man titta på och för somliga var det säkert roligt att se Liverpool slå Steaua Bukarest med ett par bollar (vilket är sällsynt för dagens upplaga) men i övrigt är det en trist turnering som inte blir spännande förrän lagen kommer till kvartsfinal. Bundesliga går på Eurosport och deras stormatcher (Bay Mün - Schalke t ex) är alltid enorma att titta på, samtidigt har Eurosport UVM turneringarna och det är verkligen fascinerande att se vilka spelare som kan bli nästa världsstjärnor. Viasat tog Premier League som jag redan följde via alla nyheter som strömmar in i svensk media, till exempel som när en spelare från Birmingham får en fotboja, vilket är jäääätterelevant för min vardag. Canal + svarade då genom att ta sig an La Liga, med Zlatan i huvudrollen men det var nog inte jätteklipskt (samtidigt har de tagit rättigheterna till UFC som jag också följer regelbundet). Holländska ligan är också uppköpt av Canal +, franska ligan är uppköpt av Viasat... ja ni förstår vad jag är ute efter.




Min högst rimliga önskan nu är att de inte ska ta EM och VM ifrån mig också, för det hade varit det ultimata straffet. Det är illa nog som det är att den enda vettiga, regelbundna fotboll man kan följa nu är Serie A och en match mellan Brescia och Palermo är i mina ögon extremt ointressant, italiensk fotboll i största allmänhet är tråkigt sett till deras landslag och kvalitet i spelartrupperna. De har undantag i de båda lagen från Milano samtidigt som man gärna ser Romderbyna, resten av ligan kan man hoppa över. Allsvenskan är på Canal + och folk undrar varför vår egen liga har så lågt intresse. Att se Superettan innebär att följa Hammarbys urusla prestationer mot lag vars planer ser ut som åkrar inför den generösa siffran av 250 betalande åskådare - extremt oglamoröst.





Är fotboll en mänsklig rättighet som alla borde få ta dela av eller kommer det bli en liknande SVT härva där man blir stämd om man nämner OS utan att inkludera dem i samma mening? Jag får samma bittra känsla av detta som varje gång jag betalar min TV avgift: det känns så onödigt. Tyvärr får det bli så att man hoppar på tåget och betalar för att få se hygglig fotboll - men jag gillar inte att kanalerna blir rikare, att ligorna kan kräva högre ekonomisk ersättning och att man egentligen bidrar till en redan osund syn på pengar i de flesta av dagens ligor: var Ronaldo värd över en miljard förra sommaren?

Inte ett av mina muntrare inlägg men det är dagar som denna då jag gillar att ha en blogg, för det är inte alltid man är munter i sina tankar. Detta var, som sagt, en bekännelse från en bitter snåljåp men jag hoppas att vissa kan relatera till min situation - den som inga pengar har ...

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0