Uefa Advanced 2012

Nu blev det klart att jag blivit antagen till SvFF:s kurs Uefa A nästa år. Riktigt roligt, det kändes som att det gick bra på uttagningskursen men att jag ändå underpresterade. Pga en mailmiss från SkFF hade jag tre dagar på mig att göra min inlämning och mitt träningspass istället för åtta dagar, så inlämning/genomförande blev ok men inte bättre. Skönt ändå att jag "came through".



För er som inte är insatta använder SvFF nuförtiden sig av fyra kurser: Avspark, Uefa Basic, Uefa Advanced och Uefa Pro. För att kunna ta Uefa A måste man ha ett års tränarpraktik för 11-mannaspel samt ett Uefa B Diploma. Uefa Pro kräver att man i princip är elittränare (div. 1 och uppåt). För att vara tränare i Allsvenskan måste man ha Uefa Pro licens, anledningen till att HIF:s guldtränare Conny Karlsson var tvungen att återvända till skolbänken. Jag har Uefa B och efter kurserna har jag nu chansen att även ta Uefa A Diploma.


Det är tyvärr sällan som jag skissar upp tydliga mål på svart och vitt, men min tränarsyssla la jag tidigt ut som en överblick för mig själv. Det gjorde jag när jag år 2006 valde att gå Fotbollstränarlinjen på Eslövs FHSK och ville göra något mer rejält av mitt fotbollsintresse och ha en karriär inom något som jag trivs med. Nedanstående delmål ville jag nå innan jag fyllt 35 - alla går att uppnå i takt med mognad och utveckling samtidigt som tidsramen är rimlig. Det kan verka överambitiöst och rent av fånigt för många, men för er som liksom jag inte alls visste vad jag ville bli så långt som till efter gymnasiet så har dessa delmål hjälpt mig att hitta motivation och att arbeta hårt när jag kanske för stunden hellre hade stannat hemma och spelat CM eller FIFA.


Delmål 1
: Uefa B Diploma, 2008 (nåddes 2008)
Delmål 2: Juniorlagstränare, 2013 (nåddes 2010)
Delmål 3: Zoninstruktör för Skånes FF, 2013 (nåddes 2008)
Delmål 4: Lärarexamen, 2013 (2013)
Delmål 5: Uefa A Diploma, 2015 (kan nås 2012)
Delmål 6: Seniorlagstränare, 2017
Delmål 7: Arbeta på fotbollsgymnasium, 2017 (nåddes 2011)
Delmål 8: Arbeta i det nationella seriesystemet (div.3 och uppåt), 2020
Delmål 9: Uefa Pro, 2022


Huvudmål
: Arbeta för en elitförening och med fotboll på heltid, 2022


Utöver delmålen
har processen gett andra saker på köpet, t ex jobbat vid fotbollsläger (Hbg, Norrköping, London) över somrarna, ansvarig för Lokal Talang Utveckling, lyssnat på personligheter som Roland Larsson, Tommy Söderberg, Roy Hodgson, Bosse Nilsson, Huw Jennings, träffat många bra spelare, sett elitfotboll när den är som bäst, gått andra inspirerande kurser med mer. Men bäst av allt är att man lär känna otroligt många bra människor och bäst av allt är faktiskt när man ser spelarnas utveckling eller att man faktiskt får ett erkännande av någon, vilket sällan händer för tränaren eller läraren - arbeten där man får ta mycket skit.


[njkc]

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0