Stadium Sports Camp

Det är väldigt svårt att veta var man ska börja när man vill beskriva vistelsen på ett av Nordens största idrottsläger. Två veckor spenderade jag här i alla fall där jag jobbade med en fjortonårsgrupp och senare en elvaårsgrupp. Det var en fantastisk upplevelse precis som förra året och jag gör gärna om det igen.




Första dagen blev Allsvensk då vi såg Peking ta emot MFF på Parken, tyvärr blev det 0-0 och det var inte en direkt strålande match från något av lagen. Jag tog det lugnt denna kväll eftersom jag ville vara fräsch dagen därpå vilket behövs när man jobbar så många timmar om dagen, de ledare som redan jobbat en vecka får ta det lugnare på morgonen vilket de verkligen gjort sig förtjänta av.




Vad som är fantastiskt med SSC är att de lyckas hitta extremt bra ledare varje år, antagligen har det mycket att göra med att organisationen är så välskött ovanifrån att flera ledare vill återvända. Själv vill jag absolut det med. Fotbollsledarna, som i princip är de enda man har kontakt med, är fantastiskt bra - tyvärr var det uppenbart i år att många andra idrotter rent av var ute efter att provocera oss, en dansdeltagare berättade till och med det på bussresan hem. Fotbollsledarna har blivit upplärda att kräva disciplin från barnen och ett gott beteende - det kanske är det som retar ledare från andra idrotter. Jag vill påstå att nio av sexton idrotter sköter sig exemplariskt - resten får fan skärpa till sig då de stundtals skapar kaos och irritation.




Jag vill påpeka att vi ledare ser till att ha vårt roliga också dock. Det blev inte direkt några pranks eller så men att stanna uppe och snacka skit i ett par timmar efter att "barnen" gått och lagt sig är alltid händelserikt. De diskussioner som vi haft ska inte avslöjas här men de var många och extremt underhållande. Om man inte redan var såld enbart på fotbollsutbudet på SSC så blir man det efter att ha umgåtts ett par dagar med ledarna.




Något fotbollen har som tradition
är en ledarmatch mellan de ansvariga och biträdande ledarna. Första veckan var jag inte med på grund av en märklig skada, ser ni mig så får ni fråga vad det var, och då vann a-ledarna med 2-1. B-ledarna stod upp väldigt bra dock. Andra matchen, då jag var med, vann vi a-ledare med 5-2 och jag gjorde tre mål vilket händer sällan så då är det faktiskt okej att sträcka lite extra på sig. Vad som är uppenbart under en ledarmatch är att vissa tar sig själva och konceptet på för stort allvar. Det är många deltagare som väljer att se matchen, man borde då välja sina beslut med omsorg - t ex att inte klaga på domare eller göra fula efterslängare i närkamper, tyvärr är somliga alldeles för taggade och agerar med noll ödmjukhet. Det ska dock tilläggas att nio av tio ledare skötte sig exemplariskt!




Angående träningarna så vill jag påstå att tematräningar är bra eftersom de säkerställer att spelarna i de diverse grupperna får en viss liknande upplevelse. Det är dock upp till varje tränare att forma sina egna pass och det är väldigt tacksamt eftersom man arbetar bäst utefter sitt eget material snarare än någon annans. De teman som fanns på SSC var dribbling, skott, nick/volley samt passning/mottagning. Det är såklart väldigt generella teman men de medför på så sätt en välbehövlig kreativ frihet.




Fjortånårsgruppen hade varierande kvalitet
och det märktes under träningarna. Vissa var lättmotiverade medan andra kanske inte var där främst för att träna och spela fotboll. För mig är det obegripligt att vissa inte prioriterar idrotten, det känns extremt otacksamt gentemot föräldrar som betalar 3.500 för att man ska kunna vistas där under en veckas tid och bli instruerad av en duktig instruktör. Den första veckan var sammanfattat väldigt rolig och det var många i gruppen som var fantastiskt trevliga.




Elvaårsgruppen hade riktigt bra kvalitet
, spelarna var väldigt tekniska för att vara såpass unga och jag var väldigt imponerad främst under dribblingsträningen - flera hade bättre dribblingsteknik än många seniorspelare som jag har stött på. Samtidigt var det en extremt lättmotiverad grupp och de var jätteduktiga på att passa tider och att vara goda kamrater gentemot varandra. En övning som ni borde pröva på är "Robot & Ingenjör" som främst handlar om rörelsekommunikation men man kan även lägga in grundläggande fotbollsteknik där, saken är den att man måste ha en grupp med leksinne och god fantasi, annars fungerar den inte (kan beskriva övningen i ett annat inlägg).




De kändisar som deltagarna träffade i år
var bland andra John Guidetti, Olof Mellberg, Jonas Jerebko, Özz Nuyen, Sean Banan mfl. Kan ni gissa vem jag tog autograf av? Invigningen och avslutningen är mäktig och vissa deltagare får chansen att synas på scen. Dansarna och gymnasterna har egna nummer som de gör, samtidigt som vissa deltagare får visa sina talanger; somliga kan sjunga, somliga kan jonglera. På hela taget var det riktigt bra arrangemang i år igen.




Som slutord vill jag säga att
ni som funderar på att sända iväg era barn på läger så är detta ett väldigt bra alternativ då det utöver fotbollen finns en massa andra aktiviteter - kolla in länken till höger så får ni själva se. Organisationen är riktigt bra och situationer som uppstår blir lösta väldigt effektivt. Är glad att vara delaktig i ett av Sveriges största sommarnöjen, önskedrömmen är dock att jobba som cowboy för en dag på High Chaparall - men det är ett helt annat ämne.

[NJKC]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0