Stolthet & Integritet

Ikväll känner jag för att reflektera över innebörden av dessa ord. Detta är inte några djupa tankar och jag vill inte pracka på andra mina åsikter eller predika för en ointresserad publik - faktum är att det helt enkelt har varit ett par insiktsfulla dagar som fått mig att se över mina egna värderingar och beslutfattningsförmåga.




Som ledare ska man ta beslut och acceptera konsekvenserna av det, oavsett positiva eller negativa resultat. Detta är för mig integritet; att man är man (eller kvinna) nog för att backa upp de beslut man fattar. Integritet är en av de främsta egenskaperna som utmärker en god ledare då deras motiv inte blir korrupta. Dessa personer är helt enkelt ärliga.




Vad som gör stolthet problematiskt är att det ofta inte är ett positivt drag hos en människa. En mycket stolt person gör inte nödvändigtvis fler fel än en med god integritet, däremot är denne för stolt för att erkänna sina misstag och för stolt för att acceptera konsekvenserna av dem. En tidig mentor sa åt mig att alla gör misstag, det är vad man gör efteråt som räknas; för mig är detta en svårighet. Jag är en dålig förlorare i mycket - men jag eftersträvar att lära mig av mina misstag och erkänna dem eftersom en god ledare och en bra person tillåter sig själv att göra det. Det är ingen svaghet. 




Det är därför frustrerande då personer i diverse ledarroller avsäger sig ansvaret vid motgång och tar full credit vid medgång, som t ex José Mourinho för närvarande. Jag är ett stort fan av honom men jag känner att det är orimligt att sätta sig i en offerposition när saker inte går som man har tänkt sig. Jag hade respekterat mer om han hade bitit i det sura äpplet och erkänt att 0-2 förlusten i Champions League semifinalen berodde till störst del på att han inte vågade anfalla, istället för att straffa Ronaldo och Benzema samt hitta på konspirationsteorier. Men Mourinho är, kort sagt, för stolt för det.




Jag tror att många unga har en skev bild av innebörden av stolthet och framförallt respekt. Man är inte svag då man erkänner misstag och man är inte stark för att man är fruktad. Avslutningsvis vill jag påpeka att det förmodligen inte finns en tränare i Sverige som är stoltare över femton spelare än vad jag är ikväll - och då menar jag "stolthet" i dess absolut mest positiva form.

[NJKC]
tja
svara på hangover event asap är du snäll
behöver veta hur många biljetter som ska ordnas och vill inte stressa med det :)d

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0